Duurzaam toerisme, ook wel ecotoerisme genoemd, speelt tegenwoordig een steeds grotere rol in de (westerse) samenleving. In een duurzame wereld zijn mensen, het milieu en de economie met elkaar in evenwicht zodat we de aarde zo min mogelijk aantasten. Ongeveer 42% van de consumenten let bij de aanschaf van producten en diensten op duurzame aspecten. In 2010 was dat nog 30% van de consumenten, zo blijkt uit Dossier Duurzaam. Dit geeft aan dat mensen vandaag de dag over het algemeen veel bewuster omgaan met hun bestaan en de gevolgen voor de toekomst. Het toepassen van duurzame activiteiten binnen een onderneming kan verschillende aanleidingen hebben.
Zo kan een verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering het imago van een bedrijf veranderen. De consument krijgt een professioneler beeld bij een bedrijf dat zich inzet om de wereld te verbeteren door middel van bijvoorbeeld elektrische auto’s.
Ook kunnen duurzame activiteiten het vertrouwen in een bedrijf bepalen. De kledingwinkel ‘Coolcat’ kreeg in 2013 namelijk negatieve media-aandacht over zich heen. De arbeidsomstandigheden zouden slecht zijn geweest, dit bleek later niet te kloppen. Toch is ‘Coolcat’ hierdoor een half miljoen euro omzet misgelopen.
Een belangrijke en niet te vergeten reden voor duurzaamheid binnen een bedrijf is voordeel halen uit marktkansen. Het product of het productieproces gaat langer mee waardoor het bedrijf minder kosten maakt en de consument sneller voor het product of de dienst van het bedrijf zal kiezen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb