Duurzaam toerisme: populairder dan ooit

"It is a sad thing to think that the nature talks and that the human race is not listening." Victor Hugo

 

 Duurzaamheid: een trend binnen het toerisme

Duurzaam toerisme, ook wel ecotoerisme genoemd, speelt tegenwoordig een steeds grotere rol in de (westerse) samenleving. In een duurzame wereld zijn mensen, het milieu en de economie met elkaar in evenwicht zodat we de aarde zo min mogelijk aantasten. Ongeveer 42% van de consumenten let bij de aanschaf van producten en diensten op duurzame aspecten. In 2010 was dat nog 30% van de consumenten, zo blijkt uit Dossier Duurzaam. Dit geeft aan dat mensen vandaag de dag over het algemeen veel bewuster omgaan met hun bestaan en de gevolgen voor de toekomst. Het toepassen van duurzame activiteiten binnen een onderneming kan verschillende aanleidingen hebben.
Zo kan een verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering het imago van een bedrijf veranderen. De consument krijgt een professioneler beeld bij een bedrijf dat zich inzet om de wereld te verbeteren door middel van bijvoorbeeld elektrische auto’s.
Ook kunnen duurzame activiteiten het vertrouwen in een bedrijf bepalen. De kledingwinkel ‘Coolcat’ kreeg in 2013 namelijk negatieve media-aandacht over zich heen. De arbeidsomstandigheden zouden slecht zijn geweest, dit bleek later niet te kloppen. Toch is ‘Coolcat’ hierdoor een half miljoen euro omzet misgelopen.
Een belangrijke en niet te vergeten reden voor duurzaamheid binnen een bedrijf is voordeel halen uit marktkansen. Het product of het productieproces gaat langer mee waardoor het bedrijf minder kosten maakt en de consument sneller voor het product of de dienst van het bedrijf zal kiezen.

 

Populaire duurzame activiteiten binnen het toerisme

Het reizen met het vliegtuig, de auto of het openbaar vervoer kost brandstof of elektriciteit. Dit draagt bij aan het broeikaseffect en zorgt voor luchtvervuiling. Het vliegtuig is het meest belastend voor het milieu, op korte afstand gevolgd door de auto. Vandaar dat duurzaam vervoer de laatste jaren erg in trek is. De elektrische auto is de laatste jaren volop in ontwikkeling. De vraag ernaar zal in 2017 alleen maar blijven groeien en het aanbod groeit mee. De Nederlandse overheid belooft ook voor de komende jaren de elektrische auto te blijven stimuleren met onder andere een 4% bijtellingregeling voor CO2-vrije leaseauto’s. De elektrische auto was voorheen erg prijzig en dus niet voor iedereen betaalbaar. Hier gaat verandering in komen waardoor veel mensen aankomende jaren zuiniger op vakantie kunnen met de auto.

Kosten besparen en het milieu verbeteren door middel van duurzame handelingen bij accommodaties is momenteel ook zeker een trend in de toeristische sector. Zo zijn douches met een tijdslimiet steeds regelmatiger te zien in een hotel of op een camping. Hierdoor wordt het waterverbruik beperkt en worden er dus kosten bespaard. In moderne hotels wordt er ook vaker gekeken naar de afkomst van het voedsel dat de klanten krijgen voorgeschoteld. Er wordt gelet op de arbeidsomstandigheden van de producenten van het voedsel en of zij een eerlijke prijs krijgen voor het product dat zij leveren. De term ‘Fair Trade’ is immers niet meer weg te denken uit de moderne maatschappij.

De kenners van duurzaam toerisme kwamen bij elkaar door de ‘EDEN (European Destinations of Excellence) Awards’. Dit zijn nationale wedstrijden en promotiecampagnes die resulteren in de selectie en promotie van de ‘perfecte bestemming’ voor elk deelnemend land. De experts zien dat natuur en toerisme langzamerhand steeds dichter bij elkaar komen. Men vindt het heerlijk om vrije tijd door te brengen in de natuur, met name omdat dit volledig kosteloos is. Toch wordt er in de buurt van deze natuur veel geld uitgegeven door toeristen. Een gepensioneerd koppel gaat na een rustgevende boswandeling maar al te graag een hapje eten bij een luxe restaurant om vervolgens de nacht door te brengen in een prachtige bungalow aan de duinen. Dit is duurzaam, in tegenstelling tot een all-inclusive hotel, waar vaak veel eten wordt weggegooid en het energieverbruik hoog is. Geld investeren in infrastructuur in de natuur is dus zeker een gat in de markt, zolang het er niet te druk wordt

 

Impact van duurzaamheid op organisaties

Bedrijven merken de afgelopen jaren dat duurzaamheid een enorme rol heeft aangenomen in de samenleving en daardoor ook in de toeristische branche. Meer en meer mensen tonen interesse in groen en duurzaam ondernemen omdat het niet langer automatisch meer geld en/of tijd kost. Integendeel, het kan juist ontzettend winstgevend zijn. Iedere ondernemer weet dat er eerst geïnvesteerd moet worden voordat er geld verdiend kan worden. In het begin zal duurzaam ondernemen misschien meer tijd en geld kosten, maar dit zal zich op de lange termijn zeker terugbetalen. Zal duurzaamheid in de aankomende jaren een grote rol in het toerisme kunnen spelen? Dit is een vraag die door de hoofden spookt van veel deskundigen en organisaties.
Duurzaam ondernemen zal naar mijn mening een enorme rol aannemen binnen het toerisme. Vanwege het feit dat er kosten kunnen worden bespaard door middel van duurzame handelingen, zullen veel organisaties zich gaan aanpassen aan dit concept. Zoals al eerder vermeld, duurzaamheid kost niet langer meer geld en tijd. Het is juist erg aantrekkelijk omdat men bij een duurzame onderneming een erg eerlijk en betrouwbaar beeld krijgt.
 
Sense of Urgency

Als de neuzen allemaal één kant op wijzen, verloopt het vlekkeloos binnen onze samenleving. Dus als veel/een grote groep mensen allemaal hetzelfde vinden of denkten gaat het goed met de maatschappij. Dit wordt de Sense of Urgency genoemd. Vrij vertaald: het gevoel van noodzakelijkheid. Dit wordt ook wel beschreven als: draagvlak creëren voor een verandering in de samenleving. Het is aan organisaties namelijk de taak dat zij ervoor zorgen dat veel mensen iets belangrijk (gaan) vinden. De mens is een ras wat doet wat een ander doet omdat het als vertrouwd wordt ervaren. Bedrijven kunnen het consumentengedrag deels bepalen. Zij kunnen de mensen interesse voor een product of dienst laten wekken. Dit zorgt er vervolgens voor dat anderen het gedrag overnemen omdat het een betrouwbare indruk geeft. Duurzaamheid moet door grote, bekende organisaties als iets vanzelfsprekends worden gemaakt. Dit zal ervoor zorgen dat over een paar jaar het grootste deel van de bevolking van Nederland, of zelfs van de wereld, intensief bezig is met het intact houden van de aardbol.
Het vereenvoudigen van het leven op aarde is de Sense of Urgency op het gebied van duurzaamheid. Duurzame activiteiten binnen het toerisme zullen ervoor zorgen dat consumenten/toeristen een sneller en minder ingewikkeld leven zullen leiden. Zoals ik al heb duidelijk gemaakt, zijn duurzame ondernemingen goed voor de portemonnee van iedereen. Het levert op lange termijn geld op en daarnaast is het krijgt het imago van deze ondernemingen een pluim. Ook op technologisch gebied zal het versimpelen van het leven door duurzaamheid de wereld veranderen. Technologische ontwikkelingen en duurzaamheid liggen dicht bij elkaar. Duurzame ontwikkelingen brengen ook veel technologische veranderingen met zich mee. Er zijn in de afgelopen jaren veel applicaties bedacht waarbij men bijvoorbeeld kan zien waar hij of zij het voordeligst kan tanken. Ook bestaat er tegenwoordig een applicatie waarmee men zijn thermostaat kan beheren, ook wanneer hij of zij niet thuis is. Het is duidelijk geworden dat duurzaamheid de laatste jaren niet meer weg te denken is uit onze samenleving en het toerisme. Laten we met z’n allen de wereld tot een schonere en milieubewustere plek maken.